RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KAJIAN TEMPATAN
Mata pelajaran : Kajian Tempatan
Tahun : 5M
Bil murid : 43 orang
Umur : 11 tahun
Tarikh : 14-5-2011 ( Jumaat )
Masa : 8.00 pagi – 8.30 pagi ( 30 minit )
Tema : Bab 7 : Kepentingan hutan
Objektif : 2. Mengenali bentuk muka bumi Malaysia dan kepentingannya.
3.2 C Tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
(iii) Kepentingan hutan Negara Malaysia
· Tempat perlindungan dan habitat hidupan liar
· Habitat tumbuh-tumbuhan
· Pembiakan hidupan laut
· Membekalkan sumber alam
· Pencegahan hakisan
· Kawasan tadahan
Pengetahuan sedia ada: Murid pernah mempelajari factor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis
tumbuhan semulajadi di Malaysia seperti tanah-tanih, iklim dan sebagainya.
Hasil pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan kepentingan hutan di Negara Malaysia
2. Menyenaraikan kepentingan hutan melalui gambar-gambar
3. Menyenaraikan kepentingan hutan dengan menggunakan peta minda
Penerapan nilai-murni : Sayang kepada alam sekitar, kepentingan menghargai alam sekitar
Kemahiran berfikir : Menghubungkaitkan, klasifikasi
Masa /Langkah | Isi Pelajaran | Aktiviti | Catatan | ||
Set induksi ( 3 minit) | Memaparkan gambar - Haiwan, tumbuhan, hutan (sila rujuk lampiran 1)
| 1. Guru menayang slide untuk memaparkan gambar haiwan, tumbuhan dan hutan. 2. Guru mengemukakan soalan kepada murid. 3. Guru menyerapkan nilai murni semasa sesi soal jawab. a) Adakah anda mengekalkan keindahan alam sekitar ini? Mengapa? b) Apakah yang patut kita buat? 4. Guru mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran. | KB: menghubungkaitkan Penyerapan nilai murni: Sayang kepada alam sekitar BBM: Projekter, computer, gambar | ||
Langkah 1 ( 10 minit) |
~Tempat perlindungan dan habitat hidupan liar ~Habitat tumbuh- tumbuhan ~ Pembiakan hidupan laut ~Membekalkan sumber alam ~Pencegahan hakisan ~ Kawasan tadahan ( Lampiran 2 ) | 1 . Guru menunjukkan slide show tentang kepentingan hutan di negara Malaysia. 2. Guru memaparkan gambar yang berlainan. 3. Guru membimbing murid menyatakan kepentingan hutan melalui gambar yang ditunjukkan. a) Adakah perbuatan manusia yang menebang pokok secara rawak itu betul? Mengapa? b) Apa yang perlu kita buat? 4. Guru menerangkan kepentingan hutan dengan mendalam. | KB: Menghubungkaitkan, klasifikasi BBM: Projekter, gambar KB: Penerapan nilai murni: Menghargai pokok | ||
Langkah 2 ( 10 minit ) | Peraturan aktiviti: ~ Murid dibahagi dalam beberapa kumpulan. ~ Ketua kumpulan diminta mengambil puzzle yang disediakan oleh guru. ~ Murid bekerjasama menyiapkan puzzle itu dalam kumpulan dan melekatkannya di atas kad manila. ~ Murid-murid menulis kepentingan hutan di bawah puzzle yang disiapkan. ~ Perbincangan Gambar puzzle: (sila rujuk lampiran 2) | 1. Guru membahagikan murid dalam kumpulan. 2. Guru menerangkan peraturan aktiviti, murid mendengar dengan teliti. 3. Murid menyiapkan aktiviti dalam masa yang ditetapkan. 4. Ketua kumpulan akan menbentangkan hasil kerja mereka dan menyatakan kepentingannya. 5. Guru memberi pujian dan dorongan kepada murid. | BBM: Kad manila, puzzle | ||
Langkah 3 ( 5 minit ) | Lembaran kerja: ( sila rujuk lampiran 3 ) | 1. Guru menyedarkan lembaran kerja kepada murid. 2. Guru memberi keterangan tentang lembaran kerja itu. 3. Murid menyiapkan lembaran kerja itu dalam masa yang ditetapkan. 4. Guru memberi bimbingan kepada murid. 5. Murid menyemak jawapan. 6. Perbincangan | BBM: Lembaran kerja KB: Klasifikasi | ||
Penutup ( 2 minit ) |
~Tempat perlindungan dan habitat hidupan liar ~Habitat tumbuh- tumbuhan ~ Pembiakan hidupan laut ~Membekalkan sumber alam ~Pencegahan hakisan ~ Kawasan tadahan | 1. Guru membimbing murid menyatakan kemahiran yang dipelajari pada hari ini. 2. Guru menyoal dan menerapkan nilai murni. a) Apa yang perlu kita buat, jika ingin memiliki alam sekitar yang indah? . 3. Guru menerapkan pengajian masa depan dengan menyoal soalan. | KB: Klasifikasi Penerapan nilai murni: menghargai alam semulajadi |
REFLEKSI
Saya telah mengajar tajuk “ Kepentingan Hutan” Tahun 5M. Hari ini saya telah menggunakan computer sebagai bahan bantu mengajar saya. Saya dapati murid-murid saya sungguh seronok dan dapat memberi respon yang baik dengan menjawab soalan-soalan yang saya kemukakan. Penggunaan ICT dalam pengajaran saya telah berjaya menarik perhatian dan minat murid-murid saya sepanjang pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Gambar-gambar yang dipaparkan dengan menggunakan Power Point itu membolehkan murid-murid saya melihat dengan jelas dan membantu mereka lebih memahami apa yang telah dipelajari hari ini.
Aktiviti-aktiviti yang dirancangkan amat sesuai dan dapat menarik perhatian murid-murid saya. Mereka bekerjasama dan menumpukan sepenuh perhatian semasa aktiviti ini dijalankan. Melalui aktiviti ini, mereka dapat memupuk semangat kerjasama antara satu sama lain. Di samping itu, aktiviti ini membolehkan saya mengetahui kefahaman murid-murid terhadap isi pelajaran yang saya mengajar itu.
Sepanjang pengajaran dan pembelajaran dijalankan, saya dapati masa yang diperuntukan adalah tidak mencukupi. Murid-murid saya telah menggunakan masa yang panjang semasa menjalankan aktiviti kumpulan. Ini adalah mungkin puzzle yang saya sediakan itu amat sukar bagi mereka. Ini juga kerana gambar puzzle itu tidak jelas dan rumit menyebabkan mereka perlu menggunakan masa yang panjang untuk menyiapakan puzzle itu.
Kaedah yang digunakan oleh saya sepanjang pengajaran dan pembelajaran ini kurang memusatkan murid. Semasa sesi soal jawab, saya yang banyak membimbing murid untuk menjawab soalan yang dikemukakan. Sebenarnya, saya perlu memberi peluang kepada murid saya untuk cuba menjawab soalan yang saya kemukakan itu diri sendiri. Ini mungkin kerana soalan saya tidak sesuai dengan tahap murid saya dan menyebabkan mereka tidak memahami soalan saya.
Saya perlu memperbaiki kaedah pengajaran saya dengan lebih berkesan supaya ia lebih memusatkan murid. Kaedah penyampaian saya perlu bersesuaian dengan tahap murid, barulah murid dapat menjawab soalan saya tanpa bimbingan saya. Pendekatan pengajaran yang lebih menyeluruh dan berkesan perlu dilaksanakan. Contoh-contoh yang diberi atau soalan-soalan yang dikemukakan perlu bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian agar mereka dapat mengaplikasikan pengetahuan tersebut seterusnya menjadi suatu hikmah dalam kehidupan mereka. Pengurusan masa juga perlu diperbaiki supaya pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan seperti yang dirancangkan. Aktiviti-aktiviti yang disediakan perlulah sesuai dengan tahap pemikiran murid supaya murid tidak menggunakan masa yang banyak dalam aktiviti-aktiviti tersebut.