Pages

Friday 25 November 2011

Pendidikan Seni Visual - Singa Tarian

 Murid-murid sedang membuat Singa Tarian
 Hasil kerja murid
 Hasil kerja murid ( 1 )
 Hasil kerja murid ( 2 )
Hasil kerja murid ( 3 )














REFLEKSI
            Singa tarian kertas ini dibuat oleh murid-murid saya sempena Tahun Baru Cina. Semasa P&P dijalankan, saya mendapati langkah yang paling mencabar bagi murid saya adalah melipat tarian singa kertas itu. Langkah untuk melipat singa tarian itu amat rumit dan susah. Kebanyakan murid tidak dapat menyiapkan dengan sempurna. Akan tetapi, terdapat segelintir murid saya yang kreatif telah menghasilkan tugasan yang baik. Mereka membuat hiasan pada kotak tisu dan melekatkan singa tarian kertas itu di dalam kotak tisu tersebut. Secara tidak langsung, tugasan ini telah mencungkil bakat murid-murid saya yang kreatif itu.  
            Kelemahan yang dapat dikesan dalam pengajaran hari ini ialah bahan yang dipilih tidak sesuai dengan tahap murid saya. Ini menyebabkan kebanyakan murid saya tidak dapat menyiapkan tugasan ini dengan sempurna. Bagi murid-murid yang lemah, mereka juga tidak minat untuk menyiapkan tugasan ini.
            Pada P&P yang akan datang, saya akan memilih bahan yang sesuai dengan tahap murid saya supaya mereka dapat melibatkan diri dengan lebih aktif. Murid juga akan minat dalam menyiapkan tugasan mereka.

 

No comments:

Post a Comment