RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KAJIAN TEMPATAN
Mata pelajaran : Kajian Tempatan
Tahun : 5M
Bil murid : 43orang
Umur : 11 tahun
Tarikh : 5-5-2011 ( Rabu )
Masa : 10.20 pagi – 10.50 pagi ( 30 minit )
Tema : Jenis-jenis tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
Objektif : 1) mengetahui flora dan fauna di Malaysia dan Negara lain
2) menyatakan dengan contoh flora dan fauna di
a) tanah pamah
b) tanah tinggi
Pengetahuan sedia ada: Murid-murid mempunyai pengetahuan asas tentang flora dan
fauna.
Hasil pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan jenis-jenis flora dan fauna di Negara kita.
2. Membezakan flora dan fauna di pelbagai habitat.
Penerapan nilai-murni : menyayangi tumbuhan dan hidupan lain yang terdapat di persekitaran
kita.
Kemahiran berfikir : Klasifikasi, berbanding
Alat bantu mengajar : LCD, Kad manila, Kad perkataan
Masa /Langkah | Isi Pelajaran | Aktiviti | Catatan |
Set induksi ( 3 minit) | Slide tentang Alam semulajadi | 1. Guru menayang slide alam semulajadi. 2. Guru mengemukakan soalan tentang alam semulajadi kepada murid. 3. Guru membimbing murid untuk menyatakan cara menjaga alam semulajadi kita. 4. Guru menyatakan tajuk pada hari ini ialah “jenis-jenis flora dan fauna di Malaysia”. | Penyerapan nilai murni: Sayang kepada alam sekitar BBM: LCD, Komputer |
Langkah 1 ( 10 minit) | Sila rujuk Lampiran 1 | 1. Guru menayangkan gambar flora dan fauna melalui slide. 2. Murid memahami jenis flora dan fauna secara mendalam. 3. Guru memberi keterangan. | KB: Pengelasan jenis-jenis tumbuhan dan hidupan liar BBM: LCD |
Langkah 2 ( 10 minit ) | Peraturan aktiviti: ~ Wakil dari setiap kumpulan mencabut sekeping kad dari kotak. ~ Setiap kad telah ditulis beberapa jenis flora dan fauna. Murid-murid menglasifikasi flora dan fauna mengikut habitat. ~ Murid membentangkan hasil kerja selepas 10 minit dibeli untuk menjalankan tugasan. | 1. Murid-murid dibahagikan kepada 8 kumpulan untuk menjalankan aktiviti. 2. Guru menyatakan peraturan aktiviti yang perlu dipatuhi. 3. Murid menyiapkan aktiviti dalam masa yang ditetapkan. 4. Murid-murid menbentangkan hasil kerja mereka 5. Perbincangan . | BBM: Kad manila KB: Klasifikasi |
Langkah 3 ( 5 minit ) | Sila rujuk lampiran 2 | 1. Murid menyatakan dua jenis flora dan fauna. 2. Guru menyoal untuk mendapatkan maklumat. 3. Guru menuliskan perbezaan antara flora dan fauna pada papan hitam. 4. Perbincangan | BBM: Kad perkataan KB: Berbanding |
Penutup ( 2 minit ) | 1. Guru membimbing murid untuk menyatakan kemahiran yang dipelajari pada hari ini. 2. Guru membimbing murid untuk menyatakan nilai murni yang terdapat dalam topic ini. 3. Guru menyoal murid cara untuk melindungi flora dan fauna di Negara kita. 4. Murid menjawab secara lisan. | Penerapan nilai murni: menyayangi alam semulajadi |
REFLEKSI
Sesi P&P ini dijalankan dengan lancar, murid-murid melibatkan diri dengan aktif semasa aktiviti-aktiviti dijalankan. Melalui slaid yang ditayang oleh guru, murid-murid lebih memahami isi pelajaran yang ingin disampaikan oleh guru. Murid-murid juga boleh mengenali flora dan fauna yang tidak pernah dijumpai melalui gambar yang ditayang oleh guru.
Aktiviti kumpulan yang disediakan dalam sesi P&P ini amat mencabar kepada murid-murid saya. Beberapa kumpulan tidak dapat menglasifikasi flora dan fauna mengikut habitat. Ini mungkin kerana mereka tidak memahami apa yang diajar oleh guru atau mereka tidak dapat membezakan habitat flora dan fauna.
Untuk mengatasi masalah tersebut, saya mesti mengumpul lebih banyak maklumat sebelum sesi P&P dijalankan.Di samping itu, saya juga harus memberi penerangan yang jelas supaya murid-murid saya akan memahami apa yang ingin disampaikan oleh saya.
No comments:
Post a Comment